dinsdag 21 april 2015

De zoektoch naar een wormenbak en meer.

19 april:

Wat ik in mijn afgelopen blog niet meer benoemd heb is de zoektocht naar een wormenbak. Veel sites gezien. Na hier en daar navraag gedaan te hebben (met tegenstrijdige antwoorden) werd het me duidelijk dat je uit twee varianten kunt kiezen.

Of je hebt een bak uit 2 compartimenten. 1 waar het vocht in opgevangen wordt en 1 waar de wormen in leven. Na een hele tijd (6 mnd) kun je dan compost oogsten door de wormen er uit te halen en dan weer opnieuw op te starten.

Dit zag ik niet zo zitten. Ik wilde een continu systeem.

De tweede manier is verschillende bakken op elkaar. De onderste is weer voor het vocht. Die daarbovenop krijgt dan hele kleine gaatjes zodat de wormen niet naar de onderste bak kunnen. In deze tweede bak start je de "compostfabriek" op. Tegen de tijd dat deze aardig vol wordt zet je er nog een bak bovenop waar grotere gaten in komen zodat de wormen tussen bak 2 en 3 op en neer kunnen verhuizen. Is in bak twee alles verwerkt van het voedsel (GFT afval) dan zullen de wormen vanzelf naar bak drie gaan. Op deze bak komt een deksel.

Nu is het de uitdaging om bakken te vinden die wel in elkaar zakken maar niet te diep. Ook moeten ze donker van kleur zijn want wormen houden niet van licht. Als ze te ver in elkaar zakken zou er iets tussen moeten staan maar dan zijn de zijranden open en zouden de wormen daar eruit kunnen komen als het donker wordt. (ook niet zo'n prettig idee.)
Ik heb stad en land afgezocht naar geschikte bakken en ze niet kunnen vinden. Alle bakken zijn transparant en als dat niet zo is zakken ze te diep in elkaar. Of ze hebben geen deksel, enz.

Uiteindelijk de keuze gemaakt dit weekeinde niet naar Brugge te gaan en daarvoor heb ik een wormenbak op internet besteld. Ik ben heel benieuwd wanneer die komt. Deze kan ik gewoon in de keuken zetten.
Dit is er een met 3 compartimenten voor de wormen maar ik krijg er een met 2 compartimenten.

Donderdagmiddag eindelijk tijd om weer wat in de "tuin" te doen.
Het groeit aardig allemaal, door die lekkere zon, alleen 's nachts is het nog zo koud. De rolletjes waar de lenteuitjes in zitten zijn zo aan het schimmelen dat ik besluit dat ze nu de grote bak in moeten.
Alleen op het moment dat ik ze er allemaal in heb zitten en 1 labeltje wel genoeg vind voor de hele bak kom ik tot de ontdekking dat er iets fout is gegaan.
Verstekelingen!!!!!!
Oeps, tja welke van de 31 sprietjes zijn nou die preitjes? Het moeten die ergens links zijn maar welke precies???????
We zullen zien of ik ze over een tijdje kan onderscheiden want nu zien ze er precies hetzelfde uit.

Ja en als ik dan eenmaal bezig ben.........
Wat moet dat worden als dadelijk alles klaar is...... Ik zou me nog kunnen gaan vervelen hahahaha.

De bosaardbeitjes in 2 zaaibakjes hebben hun derde blaadje en volgens internet is het dan de tijd om ze te verpotten ondanks dat ze nog zo klein zijn. Minuscule plantjes met nog kleinere worteltjes. Eerder had ik ze al uitgedund. Op het moment dat ik de zaaibakjes open scheur merk ik waarom ze zo slecht zijn opgekomen. Ze zitten te diep. Ik heb nu geleerd dat ze vlak onder de oppervlakte ingezaaid moeten worden omdat ze licht nodig hebben om te ontkiemen. Ja dat heeft AH er niet bij verteld.

Dit soort bosaardbei: Baron von Solemacher (Ik bedoel maar, niet de eerste de beste) krijgen geen uitlopers. Ben heel benieuwd wat het wordt. Voorlopig 's nachts nog naar binnen want het is veel te koud om ze buiten te laten staan.

Vrijdag heb ik eerst de twee andijvieplantjes in een grote bak gezet. Ook verfbakken zijn daar heel geschikt voor.






Een potje thijm en selderie in groeizakjes gedaan. Die zijn zo handig om straks gewoon in de keuken te zetten.
Hiervoor moest ik de radijsjes uit 1 van de zakjes ergens anders kwijt. En dat terwijl je ze eigenlijk niet mag verpotten. Maar goed, ik ben altijd al eigenwijs geweest dus......
 De paprika's en aubergines kregen het wel heel benauwd in hun AH potje:


 Dus allemaal vast in rolletjes verspeend want ik had een goed idee....
Liever weggeven dan weggooien want zoveel paprika krijg ik nooit weggewerkt. Bovendien eet ik ze zelf niet of nauwelijks.
En waarom zou ik dan niet proberen de plantjes op de vensterbank ook aan de man te brengen.
Dus.... er zijn van die sites op facebook.....
De eerste mevrouw die 2 paprika's en 1 aubergine kwam halen nam een cadeautje mee ter ruil.
Lief hè!

Daarna kwam er een meneer die een heleboel paprika zaailingen mee nam, ook 1 tomaten plantje en paprika plantje. Ik heb hem ook nog gratis een sla plantje meegegeven en een broccoli (zonder garantie) Hij was er blij mee. En dat is toch zalig.

Toen had ik vanochtend dit nog over waar morgen nog 4 dames voor komen.



De tomaat die ik zelf hou heb ik ook maar gelijk verpot in een grotere pot en een steuntje gegeven.

En dan is er dit nog over wat nog geen vaste plek heeft gekregen:
Misschien gaan er morgen ook nog wel over naar een nieuwe eigenaar. Wie zal het zeggen.
7 sla en 8 broccoli.
 1 Thijm en 2 bosaardbei

En de rest groeit stevig door. Kijk maar:


Een paar zitten al aan het rek vast.
 Veldsla
 Spinazie


Deze doen het wel goed.
 












Maar deze hebben het zwaarder:














Wat het aller leukste was vandaag was mijn eerste mini oogst.

Zoals Jelle dat beschrijft op zijn site van de makkelijke moestuin: Begin te oogsten zodra het kan. Dat betekent dat je gaat plukken zodra het kan.
Dus de eerste 4 blaadjes sla
En zalig dat dat was.


Nu met dat warme weer ben ik heel gelukkig met mijn speciale potgrond (Makkelijke Moestuin Mix) Dat scheelt een heleboel water geven. Wat in de potgrond staat moet ik echt iedere dag water geven terwijl de andere eens in de 2 dagen genoeg zou zijn.

Dit was het weer voor deze week. Ben benieuwd wat ik morgen nog over heb van alles wat op de vensterbank stond want de meneer heeft al terug geschreven dat hij eigenlijk nog wel meer tomatenplantjes wil. Lady's first heb ik gezegd :-)

Tot volgende week.
Therezi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten