donderdag 30 april 2015

Wat gaat een week toch snel.


Het is al weer donderdag vandaag. Hoog tijd voor een update van vorige week.

Vorige week maandag (20 april) kreeg ik het bericht dat de levering van mijn wormenbak wat problemen had gehad maar dat hij daags daarop uit Engeland zou vertrekken. Hoe lang zou het dan nog duren? Geen idee. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap.

Die maandag was ook een leuke dag omdat er verschillende personen kwamen om plantjes te halen en ze gingen allen dankbaar naar huis met meer dan ze dachten te krijgen.
Och, als je alles in overvloed hebt geef je het makkelijk weg. Dus gingen de meeste bezoekers, met naast de aubergine, paprika en/of tomaat, ook met een extra slaplantje, een broccoli- en/of een bosaardbeiplantje naar huis.
Leuk om te doen. Dank je AH!

Dus ziet mijn vensterbank er nu zo uit:
Wat een rust!
En is dit nog over van de bakjes.
En dit van al die bosaardbeitjes die ik had verpot. Ik heb er nog genoeg als je het bovenstaande plaatje goed bekijkt. :-)
En dit is buiten nog over. Het begint op te schieten.
En toen kwam donderdag 23 april mijn wormenbak.


Alleen met een hele onduidelijke handleiding. Er stonden minder zakjes op de beschrijving dan ik bijgeleverd had gekregen. Er stond een Engels telefoonnummer, maar ja dat ga je zo gauw niet bellen. Daar ik geen idee had hoe lang die wormen nog in de 2 plastic zakjes konden blijven zitten heb ik met behulp van de site "wormenbak.nl<http://www.wormenbak.nl>" mijn wormenbak toch opgestart. Dus met een beetje "God zegene de greep" ben ik aan de gang gegaan. De bak in elkaar zetten is een fluitje van een cent, maar daarna: "Week de bedding in water". Ehhhhh welke bedding? Die bruine of die beige? Die beige begon inderdaad enorm op te zwellen als ik daarvan wat in water deed, dus dat zal het dan wel zijn. Daarna de bruine eroverheen en dan de wormen. Zie je ze krioelen?


En zo staat hij nu in mijn keuken. Een plaatje toch?
De bak ernaast is voor als de eerste vol is. Je kunt de gaatjes niet zien maar de wormen kunnen dan omhoog naar deze bak klimmen.
Inmiddels weet ik dat ik het niet helemaal goed heb gedaan maar voor de wormen maakt het niet veel uit. De bedding was de bruine en als je die lang in water laat staan zet deze ook uit. De beige waren geperste houtvezels die je er in kunt strooien om het zaakje niet te nat te laten worden. Ze nemen dan het vocht op. Hahahaha. Ja dat deden ze inderdaad! De bak zit al bijna vol! Alleen op het lijstje van "inhoud" stond geen houtvezel. Heb een mail gestuurd naar de firma dat ze hun uitleg wel een beetje mogen aanpassen. Nog geen antwoord gehad (smile)

Inmiddels doen de wormen het goed. Er zijn hele kleintjes bij die tussen het deksel en de rand kunnen kruipen dus is het voorzichtig het deksel optillen.
Voorlopig nog met kleine beetjes voeren.

Op het balkon wordt het langzamerhand steeds drukker:


Ook gaat het allemaal flink groeien:



De spinazie komt zo goed op dat ik besluit om mijn klimcourgette te gaan voorzaaien. Die moet dadelijk in de bak komen waar nu de spinazie nog in zit.


En dan zijn Ton en Dorthy er 's zondags en haal ik mijn eerste echte maaltje sla uit de tuin:

Ton schiet een plaatje terwijl ik wat bieslook scoor.


Het was verrukkelijk. En zo gezellig ook. Kletsen met een mede moestuinier ster....... Als onervaren moestuinierster kreeg ik de complimenten dat alles er goed bij stond.

Toch leuk om te horen.

De rest van deze week komt in mijn volgende verslag. Eerst nog wat foto-tjes maken.

Fijne week iedereen,
Therezi


Geen opmerkingen:

Een reactie posten