maandag 13 april 2015

Met warmte wil het wel groeien

12 april

Wat een zalig weer was het afgelopen week. Op zaterdag na dan, toen waaide de potgrond zowat uit de bakken en potten. Op 9 hoog waait het altijd wel een stuk harder dan op de begane grond.

Zoals gezegd had ik de schuur flink opgeruimd.
 

Nu kon alle tuinspullen in de schuur en was het balkon netjes opgeruimd.






De zon zorgde voor flinke groei.
Een paar voorbeelden:

Liet ik dit vorige week zien:



Dan is dit het resultaat van een weekje zon:


 En dan de kropsla:
5 april
 10 april
 Vandaag, 12 april!
Hoewel deze behoorlijk last hebben van de wind.

En dan de peulen en sugar snaps.......
8 april: nauwelijks wat te zien
 9 april: het wordt zichtbaar en ook nummer 8 laat zich zien.
 10 april: Het gaat er op lijken.
 En dan vandaag!!!

De, als voorzaaipotjes gebruikte, wc rolletjes beginnen aardig te schimmelen dus het wordt tijd dat ze de bakken en potten in gaan. Vanaf nu noem ik dat: volle grond. Dat klinkt zo leuk.
Voor mij heeft dit weekeinde ook 3 dagen want de kinderen die ik met de taxi vervoer hebben vrij i.v.m. studiedag van de leraren.

Dus heb ik er vrijdag alle tijd voor.

Eerst de broccoli in de grote potten
En in de bakken de kropsla en veldsla. Als die straks geoogst zijn wil ik daar de tomaten, de paprika's en courgette neerzetten.
Het wordt zo warm dat ik de parasol ga opzetten voor deze tere plantjes. Het lukt maar net om ze, evenals twee potten, wat schaduw te geven. Jelle heeft in zijn boek beschreven staan hoe hij tuingaas verbuigt en over zijn bakken heen zet zodat hij daar wat witte doeken over kan leggen, tegen de zon.
Eens kijken of ik ook ergens een stuk op de kop kan tikken. Want het was maar liefst 32 graden in de zon.

Toch kan ik nog niet alle sla en broccoli kwijt en daarvoor ga ik naar de Action waar je bouwemmers kunt krijgen voor 98 cent. Ook even naar Schandelo voor nog wat zakken Makkelijke Moestuin Mix want als je daar eenmaal mee gaat werken wil je echt niets anders meer. En omdat ik dan bij mijn werk in de buurt ben laat ik daar de gaatjes boren in de bodems van de emmers want de boormachine die ik geërfd heb en waar ik de gaatjes mee in de grote diepe bak heb geboord begint al te hoesten als hij de emmers ziet.

Ondanks dat het zaterdag behoorlijk waait kan ik in de opgeruimde schuur lekker doorwerken en dit is het resultaat na een vrijdag en zaterdag:






De resterende broccoli en sla (en ook nog twee andijvie die nog binnen staan), maar die kunnen allemaal nog voorlopig vooruit in deze potjes.




En dit is dan het restant: lenteuitjes en prei.


Als ik zaterdagmiddag ga googlen op 'prei' kom ik interessante artikelen tegen over het verpoten van prei. Dat gaat toch wel op een hele andere manier dan ik gedacht had.
Het is daarvoor absoluut niet nodig om ze zo een voor een in rolletjes te hebben en omdat deze, van het vocht ook aardig beginnen te schimmelen, volg ik de raad op van een van deze artikelen en zet ze vandaag (zondag) allemaal bij elkaar in een grote bak. Hierin kunnen ze blijven staan totdat ze potlooddik zijn en dan krijgen ze hun plaats in de "volle grond".

Tegen die tijd zal ik beschrijven hoe dat bij prei in zijn werk gaat.

En dus na vandaag is dit nog over van alle rolletjes:

De lente uitjes.
Die zijn nog net niet zo ver dat ze in de grote bak kunnen. Wie weet volgende week.

Als ik de weerberichten zie krijgen we weer mooi weer dus we zullen zien hoe het er dan bij staat.

Tot dan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten