maandag 8 juni 2015

bloemetjes

Deze week is weer zo snel gegaan.  Het was al donderdag toen ik voor het eerst weer in de "moestuin" kon werken.

Wat is er zoal gebeurd de afgelopen week:
Het "stekje" van de tomaat. Zie je ze?
 Er komen al bloemetjes in.
Dit is toch geinig. Haal je een dief bij de moederplant weg die bovenin zit dan gaat deze bijna net zo snel bloeien als de moederplant.

Wat ook bloeit zijn de peultjes en sugar snaps:
En de eerste peul is gespot:

Ook heb ik de klimmende courgette over verhuisd. Hij staat te pronken in de bak. Het is me nu pas opgevallen dat deze bak, nu de zon een stuk hoger staat helemaal niet zo veel zon krijgt. Dus ja, of dit gaat lukken????
De paprika- en aubergineplanten willen ook zo graag in de volle grond maar mijn sla doet het nog steeds uitstekend.
Ze lijken klein maar ik pluk iedere keer de buitenste blaadjes weg en die zijn dan boterzacht. Ik heb zo'n 30 slaplantjes dus iedere dag is er genoeg te oogsten om ook met regelmaat mijn zussen te laten meegenieten.

De aubergine krijgt zelfs al....... ja wat zouden dat zijn. Uitlopers? Bloemknoppen? Ik weet het niet en vind het allemaal leuk en spannend wat er uit gaat komen.
Omdat zowel de paprika als de aubergine niet zo goed tegen water kunnen maar wel last hebben van luizen veeg ik deze, nu nog steeds, met een doekje weg. Van boven naar beneden poets ik de blaadjes met veel liefde schoon. Gisteren heb ik uitgeprobeerd om de onderste blaadjes te bespuiten met mijn knoflook spray en ik wacht met spanning af wat daarmee gebeurt. Als dat goed gaat kan ik de hele plant besproeien.
Bij de sla helpt het fantastisch. En proeven doe ik er niets van.
Wat ik ook verpot heb zijn een aantal preitjes. 

 
Maar je ziet wel...... ik heb er nog genoeg om een aantal emmers mee te vullen.
Ook de broccoli krijgt zichtbare roosjes
Zoals je ziet begint deze al een beetje uit elkaar te groeien dus een uurtje later heb ik deze dan ook geoogst voor de smoothie die ik wilde maken. Er zit nog een heel klein roosje naast en volgens inside information zou die wel een door kunnen groeien tot ook zo'n roosje. Daar ik 12 broccoli's heb staan kan dat dan toch nog leuk worden.

Wat vind je van dit zooitje ongeregeld dan? Lenteuitjes! Maar lekker! Ik pluk er zo tusendoor al eens eentje tussenuit. Nou ja pluk.... graaf ze met mijn vingers op om de wortels van de anderen niet te beschadigen.




En dan nu de smoothie:

Ingrediënten voor vandaag:
Alleen de wortel is van de biologische winkel, de rest uit de tuin. Ehhhh... de mandarijn natuurlijk niet. Het is iedere keer weer leuk om andere smaken te proberen, ook met de kruiden. Voor vandaag: Een bieslook stengeltje, een selderijtakje en 1 blaadje koriander. Wat niet op de foto staat is een kwart appel.

Hier zie je de appel wel nog.
En dan is het het apparaat zijn werk laten doen. Helaas had ik het vocht vergeten dus moest ik even een beetje geweld gebruiken. Maar het lukte.
 

Tussendoor nog wat sap bijgevoegd...

En dan is dit het resultaat:



Een beker pure gezondheid!!!
Liefst iedere dag weer.

O ja,
Ik zoek nog iemand die mijn tuin wil bijhouden als ik, samen met mijn zussen een weekje in het buitenland zit. Van 10 tot 18 juli.
Veel werk is het niet. Wat water geven eens in de 2 a 3 dagen ( als het niet regent) en oogsten wat er te oogsten valt.
Wie het leuk vind......

Tot volgende week.







2 opmerkingen:

  1. Mocht je niemand kunnen vinden dan wil ik de Maas wel een paar maal oversteken. Mijn vakantie is dan al weer afgelopen dus ik ben in de regio.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heel lief van je. Dank je Rianne.

    BeantwoordenVerwijderen