dinsdag 26 mei 2015

Knoflookspray

Ja hoor, er zaten echt beestjes op mijn slaplanten.
Ik heb dus een mix gemaakt van 1 liter water, 5 tenen knoflook en een kleine ui. Na twee dagen een eetlepel groene zeep en een theelepel cayennepeper toegevoegd, gezeefd (theezeefje) en ze daarmee ingespoten. na twee dagen nog een keer en ik kan al merken dat er op de sla veel minder zijn.

Dat is nog best lastig want door de cayennepeper verstoppen die kleine gaatjes en is je spuitbus naar de mallemoeren.
Toen ik alle sla gehad had had ik behoorlijk lamme armen.
Maar niet alleen op mijn sla. Ook op de radijsjes en dat waren heeeeel veel beestjes.
Vandaar dat ik nu iedere dag een radijsje eet. Door de sla of door de smoothie.
Om een idee te geven hoe goed ze gegroeid zijn...... (uit een andere bak)



Weet je nog dat er prei tussen mijn lenteuitjes was gekomen. Ik kan ze eindelijk onderscheiden. Lenteuitjes hebben namelijk holle groene sprietjes en prei niet. Dus heb ik de prei uit de ondiepe bak verwijderd en bij de andere prei in de bak gezet om dikker te worden. Nu is er ruimte ontstaan voor de lenteuitjes die bij het hekwerk staan en nog wat klein zijn. Ik poot deze pas over als de klimcourgette werkelijk daar de grond in gaat. Die is nog aan het afharden want 's nachts is het nog net een beetje te koud.
Vorige keer vertelde ik ook dat ik een scheut van de tomatenplant in de grond had gezet om mijn handen vrij te hebben en dat deze er fris en fruitig uit zag. Toen ik de pot een paar dagen later  optilde kwamen de wortels er al onderuit.
Dus heb ik deze nu apart in een grotere pot gezet en hij groeit ook nog. Er zitten al kleine bloemetjes in. Dat zou een bak (een grap) zijn als deze bloemetjes gewoon tomaatjes worden....... ben heel benieuwd. Avonturieren is het leukste dat er is.


Inmiddels is ook bekend wat het andere plantje is, dat bij de dille ineens te voorschijn kwam. Dit is de moederplant uit mijn woonkamer, die haar zaailingen in het rond strooit:
De zakjes met kruiden hebben wel eens vlak daarbij gestaan, op de grond dus........ ja de wil om voort te planten......
Waar ik nog helemaal geen foto van heb gedeeld merkte ik, is van mijn andijvie. Ik heb geen idee wanneer ik die kan oogsten maar het begint er wel echt uit te zien, vind je niet?
Maar wat wil je nog meer met een overvloed aan zon en water.
Kijk maar naar de rest:
Bonen zo hoog als de balustrade:
 Klimcourgette:
 Aubergine
Paprika:
Een van de vele broccoli's:

En de tomaat: Ondanks de schimmel (want dat is het) veranderen de bloemetjes in kleine bolletjes.
Dus ja, ik ben een beetje werkeloos. Alleen sla, radijsjes en kruiden oogsten en lekkere smoothies maken. Tussendoor wat water geven. En met de knoflookspray rondspuiten natuurlijk. Over de smooties zal ik de volgende week wat meer vertellen.
Tot volgende week.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten